Det har været lidt svært for mig at skrive en oplevelses anmeldelse, idet det var en kontroversiel handling, men udfordrende og godt implementeret af hele holdet.

Hilsen, kaj.

Oplevelses-klumme.

Forsøgsscenen Haderslev. D. 2/11 2018. kl. 19.30, og d. 3.-4./11, 2018. kl. 15.00.  Slawomir Mrozeks ”I Rum Sø”.

Han er polsk dramatiker, denne Slawomir Mrozek, som blev født i 1930, og døde i 2013. Det var i 1961 han skrev aftenens Forsøgsscene forestilling ”I Rum Sø”, og hvori han lader sine kontroversielle meninger om bl.a. hans fødeland Polen, komme til udtryk, gennem begreber som magtmisbrug, manipulation, korruption, grådighed og klasseforskel, og som bevirkede at han i 1963, følte det var bedst for alle parter, at han forlod sit fødeland, hvorefter han opholdt sig mest i Frankrig.

Gennem det utraditionelle person galleri, af fire skuespillere, der ikke bærer navne men betegnelserne: Den fede, Den halvfede, Den magre og Postbudet/Lakajen, oplever vi en handling, hvor intet er givet på forhånd, og alt uventet kan ske, og hvor vi tvinges til at have paraderne oppe, og selv søge størst mulig stillingtagen til, og søgen efter blot en flig af meningsfuldhed, i det psykologisk-absurte spild.

Oplevelses-klumme, Den forvandlede Brudgom

Historie Haderslev. Ehlers Samlingen/von Oberbergs Hus, Slotsgade 20-22, Haderslev. D. 13/6 2018. kl. 19.00:  Haderslev Forsøgsscene. ”Holberg i Gaarden”, Friluftsspil: Ludvig Holberg: ”Den forvandlede brudgom”.

Persongalleri:  ”Kresten Giftekniv”: Finn Graasbøll.  ”Terentia”: Mathilde Signe Olesen. ”Leonora”: Sophie Lavvall Sarpetti.  ”Pernille”: Tanja Gude Hansen.  ”Elsebed”:  Camilla Pertho.  ”Gadedreng”: Jakob Gude Bruhn Hansen.  Sufflør: Poul Hansen.  Instruktør: Alex Kristensen. ”Indlendende fortæller”: Alice Nielsen (tilføjet af klummeskriveren).

Efter i mange år, at have haft Bent Rasmussen som instruktør og også indimellem aktiv skuespiller af de traditionelle friluft s opførelser i  den historiske gård mellem Ehlers Samlingen og von Oberbergs Hus, har han grundet alder trukket sig tilbage og overladt instruktør posten til Alex Kristensen.  Nye ”koste fejer bedst” siger man, men her er det mere korrekt at sige ”nye koste fejer anderledes”.  Alex Kristensen har fundet sin egen stil, og egen mening om bl.a. originale replikker og de enkelte skuespilleres ageren i deres respektive roller, og han har generelt fået en ægte Holberg fortælling ud af det, og hvor vi bestandig må sige at ordene ”Ej blot til lyst” stadig er gældende ikke blot på Det Kongelige Teater, men også i ”Holberg i Gaarden”.

Anmeldelse skrevet af Bent Rasmussen af ”Den forvandlede brudgom”

Instruktør Alex Kristensen.

Stor sejr for Haderslev forsøgsscene på Ehlers museum. ”Den forvandlede brudgom” i sin oprindelige form begejstrede publikum.

Det er en ekstra charme at høre Holbergs egne ord, efterhånden at blive fortrolig med den gamle sprogtone og se og opleve de tilsvarende udtryk og udbrud hos personerne, som på én gang fremtræder historisk, og samtidig karsk og frit siger tingene, så vi oplever dem som noget, der hører vor tid til.