Junglebogen - Musical 2019

Oplevelses-klumme.

Forsøgsscenen, Haderslev. Kulturhuset Harmonien. D. 6/4 2019, kl. 13.00. ”Musical 2019 – Jungle bogen”.

En helt fyldt teatersal, et sandt mylder af glade forventningsfulde mennesker og hvor især barneansigterne lyste af spænding.

En mørk og åben scene, og et 10 mands orkester, der på behørig vis stemmer deres instrumenter, og derved forøger ”før-forestillings-atmosfæren”.

Billet købet var perfekt og udramatisk, og de u-nummererede pladser blev hurtigt fyldt op efter ”først til mølle” princippet, et godt princip.. Kl. 13.00 en velkomst og orientering om musicalen, fra scenen og ønske om en god forestillings oplevelse. Tak for den kendetegnende amatør teater gestus.

Vi er blandt venner og en del af hele amatør musical konceptet. Orkesterets ”overture”, under dirigentens ”indtog”. Og straks efter var vi i gang. Fuglene, Spejderne, ”Mowgli”, ”Slangen”, ”Panteren”, ”Bjørnen”, ”Tigeren”, Storvildtjægerne, Hyænerne, Gribbene, Aberne, og ”Raksha”, ”Gråbror”, ”Storesøster”, ”Langbror”, ”Pee Wee” ”Tara” og hendes to veninder, ”Mira”, Abekongen”, ”Abedronningen” og ”Danselærerinden”, hvor var I skønne i jeres forskelligartede og dyreagtige påklædninger, og med behørige sminkninger. Og hvor var i frie i jeres bevægelser og ageren, her har koreografen virkelig haft fat.

Det samme gælder de syv lyd og lys folk, fotografen, plakatdesigneren og de syv PR personer. Og over det alt sammen har forestillingslederen og ikke mindst instruktøren svævet, i et forsøg på at få det ”store” overblik over de 100 medvirkende. Et stort og omfattende arbejde, som kun kan lykkes hvis hvert enkelt medvirkende i den store helhed går ind i det sammenhængende projekt, med fuld idealisme og overbevisningen om at vi vil og vi kan få et sådant kæmpe amatør-teater-projekt til at lykkes.

Og det gjorde det til fulde. Forsøgsscenen Haderslev har igen, igen, gjort det, ved et første bekendtskab, med et sådant tilsyneladende umuligt projekt, muligt. TAK for et bevis på at der er Forsøgsscene idealister i Haderslev, der bare vil en bredtfavnende og givende amatør scenisk mission.

Klumme skriver Kaj Kongsted.