Oplevelses-klumme, Den forvandlede Brudgom

Historie Haderslev. Ehlers Samlingen/von Oberbergs Hus, Slotsgade 20-22, Haderslev. D. 13/6 2018. kl. 19.00:  Haderslev Forsøgsscene. ”Holberg i Gaarden”, Friluftsspil: Ludvig Holberg: ”Den forvandlede brudgom”.

Persongalleri:  ”Kresten Giftekniv”: Finn Graasbøll.  ”Terentia”: Mathilde Signe Olesen. ”Leonora”: Sophie Lavvall Sarpetti.  ”Pernille”: Tanja Gude Hansen.  ”Elsebed”:  Camilla Pertho.  ”Gadedreng”: Jakob Gude Bruhn Hansen.  Sufflør: Poul Hansen.  Instruktør: Alex Kristensen. ”Indlendende fortæller”: Alice Nielsen (tilføjet af klummeskriveren).

Efter i mange år, at have haft Bent Rasmussen som instruktør og også indimellem aktiv skuespiller af de traditionelle friluft s opførelser i  den historiske gård mellem Ehlers Samlingen og von Oberbergs Hus, har han grundet alder trukket sig tilbage og overladt instruktør posten til Alex Kristensen.  Nye ”koste fejer bedst” siger man, men her er det mere korrekt at sige ”nye koste fejer anderledes”.  Alex Kristensen har fundet sin egen stil, og egen mening om bl.a. originale replikker og de enkelte skuespilleres ageren i deres respektive roller, og han har generelt fået en ægte Holberg fortælling ud af det, og hvor vi bestandig må sige at ordene ”Ej blot til lyst” stadig er gældende ikke blot på Det Kongelige Teater, men også i ”Holberg i Gaarden”.

Vi fik en imødekommende velkomst af ”Historie Haderslev”s vært Minna Kansler. Og vi fik en indledende lille intim koncert med værker af Mozart, spillet af  Stine Staub Olesen, der underviser i musikskolen i Tønder, og tre af hendes elever, og hvor den musiske besætning var tre celloer og en violin.  En ganske ”stille” harmonisk og klassisk regelret kammer musisk optakt til Holbergs finurlige skuespil.

Det trykte program indeholdt en kort beskrivelse af ”den dansk-norske forfatter, historiker, oplysningstænker og lensbaron”  Ludvig Holberg (1684-1754). der gennem et utal af komedier, drev gæk med datidens land og by borgere, og for så vidt også med os af samme kategori i 2018.  Ligeledes indeholder programmet  ”Ord fra instruktøren”, som viser os, at Alex Kristensen, tager sin instruktør bestaltning alvorlig og seriøs.  Han har haft Holberg helt inde i sin sjæl, og søger at formidlede disse sjælelige forståelser gennem sine skuespilleres replikker, mimik og rollespils udførelser.

Og det lykkedes rigtig godt for dem alle syv.  Den gennemgående i mange Holbergs komedier ”Pernille” har den realistiske og menneskelige fornufts tænkning med sig i sin gode udførelsen af rollen. Den aldeles latterlige og glarmusiøse ”Terentia”, er så tilpas latterlig i sin fantasi verden, at vi må elske hende derfor. Og hendes datter ”Leonora”, så tilpas ydmyg og dog fonufts tænkende i sin udførelse  rollen. ”kresten Giftekniv”s ageren er helt suplim, og aldeles overbevisende i sin minik, sproglige og ”giftekniv”s agtige rolle. Pernilles søster ”Elsebed” er helt og aldeles humoristisk i hendes officers rolle, der minder os om skuespilleren Lone Hertz, ageren i syngestykkket ”Nituche”. Den regelrette og samtidig ”latterlige” officers forvandling i skuespillets afsluttende scene.  Og ”Gadedrengen”s uhæmmede optræden som har gode tegn på en kommende skuespiller karriere, supleret af den indledende fortællers fine sønderjyske mål.

”Den forvandlede brudgom” i Holberg i Gaarden 2018, blev en god oplevelse, som fuldt ud har fortjent de rosende ord der kom fra formanden for Haderslev Forsøgs scene og de blomster  og gaver der blev effektueret efter forestillingen, og som giver os alle medhold i en opfordring om gentagelser af de tradtionelle ”Holberg i Gaarden” opførelser i årene fremover.

”Den forvandle brudgom” spiller igen d. 14. 16. 20. og 21. juni og alle dage kl. 19.00.  Dørene åbnes kl. 18.00 og giver mulighed for at tage sin madkurv med til indledende hygge, ligesom der er salg af forfriskninger under forestillingen.

Klummeskriver: Kaj Kongsted. www.fccebook.com/kajkongsted., hvor ovenstående oplevelses-klumme lægges ind sammen med ovenfor vedhæftede billeder af dels musikerne i den indledende koncert og dels af en scene i skuespillet.  Alle der har interesse i det er velkommen til at dele nærværende oplevelses-klumme videre til andre.