Oplevelses-klumme.

Hotel Harmonien
Haderslev.
D. 27/10 2019, kl. 15.00

Haderslev Forsøgsscene "Haderslev Revyen 2019".

Der var en forventningsfuld atmosfære i Harmoniens flotte teatersal, forud for Haderslev Revyens sidste af i alt fire forestillinger, d. 24. 25. 26. og skønsmæssig vurderet var vi nok ca. 350 tilskuere til denne sidste forestilling 27./10, kl. 15.00, som vi ved et kik ud over publikum, må fastslå at dette tidspunkt er godt for os pensionister.

Vi sidder i de fine nye teaterstole og ser op mod en mørk scene, men med et markant lysende Haderslev silluet øverst. Vi aner det det fire personers revy orkester under ledelse af kapelmester Cindy Martin til højre på scenen, med nodelysene tændt, og som slår den fejende åbnings nummer tone an,  samtidig med at projektør lyset blændes op for damerne i flotte blå kjole og mændene i flot dres, der danser syngende ind i åbnings nummeret, som underbygger stemningen.

Den første Haderslev Revy gennem mange år er i gang. (Der har tidligere været spillet revy i Haderslev bl.a. sidst i 1940 erne, ligesom "Ældre Cabaretten" i mange år holdt revy traditionen i hævt, men nu har måttet give op).  Og efter åbnings nummeret fulgte så 10 forskelligartede numre, hvoraf mange var på synnejysk akcent, en gestus overfor de mange sønderjyske tilskuere, og som revyen nok bør holde fast i, ved de forhåbentlig kommende mange års Haderslev Revyer.

Vores borgmester gik ikke ram forbi, og det var nok både indlysende og rimeligt.

Det samme gælder  det manglende vand i Gravenes springvand og flere andre lokalt prægede indslag.

Der var en 20 minutter pause, hvor vi nød Harmoniens gode kaffe og velsmagende lagkager, men blev brat afbrudt af to af "Olsens Bandens" figurer, som kommanderede os ind på vore pladser, hvorefter "Olsen bande" nummeret blev det første af revyens 11 indslag i anden afdeling.

En smartphonefikseret "sex bombe", en hård rocher nyser, selveste præsident Trumph og vores Mette F., samt Stars and Sripes indhyllede dansekors piger, to søde syngende pandaer, var blot nogle af de mange forskelligartede fine revynumre, og finale sangen "Hurra for Has`le", hvor revyskuespillerne igen var iklædt de flotte kostumer fra indlednings nummeret, afsluttede Revyen.

De 14 skuespillere var alle eminente hver på sin facon, og på et niveau, der hæver sig langt over normal amatørskuespilleres, er alle potreteret med billede og navne i programmet, og fortjener alle vores store hyllest.  Vi er dog ikke i tvivl om at de hurtige sceneskift, lyset, lyden, sminken, kostumerne, samt alle de andre forhold der virker bag scenen er enorm vigtige for det færdige revy resultat, og her har de 27 personer vi ser billeder af og navne på i det flotte program, udgjort deres del af det samlede fine resultat.

Man havde i visse passager "skelet" til de mange gange vi har set "Cirkus Revyen" i TV., men det forøgede kun Haderslev Revyens image.

TAK for en fin oplevelse.  "Godt begyndt er halvt fuldendt" siger et gammel udsagn. Haderslev Revyen 2019 er meget godt begyndt, og vi håber den efterfølges af mange lignende revyer de kommende år.

Klumme skriver Kaj Kongsted. www.facebook.com/hvor<http://www.facebook.com/hvor> ovenstående oplevelses-klumme, lægges ind på www.facebook.com/kajkongsted<http://www.facebook.com/kajkongsted>, sammen med det ovenfor vedhæftede billede fra revyens afslutnings nummer, og videre formidles til Haderslev Forsøgsscenes facebook af  Camilla Pherto.   Alle er i øvrigt velkommen til at dele såvel oplevelses-klumme som billede.