Oplevelses-klumme.

Kulturhuset Harmonien. D. 25/10 2020, Kl. 13.00.

Restauranten. Søndagsmenuen stod på flæskesteg med sprød svær, danske og franske kartofler, rødkål, brun sovs, pyntet med ”rødkløver”. En rigtig velsmagende ”herre middag” der blev fuldendt med et glas rødvin. En god kulinarisk oplevelse i ”Harmonien-s-harmoniske lokaler og med en service sikker betjening. En god indledning til en efterfølgende teater/revy oplevelse.

Teatersalen. Kl. 14.30 blev dørene til kulturhusets teatersal åbnet for: Forsøgsscenen Haderslev: ”Haderslev Revy 2020”. En rolig afslappende atmosfære mødte os i scenens lilla/blå og de røde/orange magelige teaterstoles belysning, der på en og samme tid udgør en storslået og nær oplevelsesmæssig helhed. Teatersalen bliver hurtig jævnt fyldt op, på trods af at det er den fjerde, og sidste forestilling i denne præmiere serie. (lad os så sige det allerede nu, den kan godt tåle en del flere gentagelser)

Det 7 mands kvalitative revy orkester er klar (og lad os så også sige, at vi ville have nydt en evt. overture).

Og til orkestrets kvalitative ”præludie” kom så først fem gentlemen, og efterfølgende fem skøn jomfruer syngende ind på scenen i deres fineste rober. Så gik det ellers ”slag i slag” med revyens første 12 indslag. Som alle var på et niveau, der løfter dem op i dansk amatør revys kvalitative elite. Det var en ”lise” for vore ører, at vi ikke fik indslag med sjofle og sexsistiske overtoner, som vi ellers alt for ofte har set amatør revy forfattere og skuespillere forfalde til.

Vi har obs. på den tålmodige video-konsultations dame, der kommer frem flere gange, for til sidst at konstatere at IT-mekanikken svigter lige før mål. Og vi ser Haderslevs borgmester karrigeret mesterligt og ”lige på kornet” (godt vi dog har ham endnu i 2021, så vi kan nå en gentagelse af denne karakteristik). Og så er revyens første del ikke prydet med mange sanglige indslag, bortset fra det sidste, som så til gengæld var en glædelig og mangeartet oplevelse, både med mange tids forskudte schlager sange og med orkesteret evne til hurtige melodiske skift.

Der var 20 minutters pause, hvor det er en fin gestus fra Harmoniens side, at man kan gå ud, købe sin kaffe eller anden form for forfriskning, og tage den med retur ind i teatersalen. (Vi håber at vi opfører os pænt, så sæder og gulve ikke lider under dette).

Og anden akts 12 indslag, fulgte første akt s høje kvalitative niveau. Hvor vi så må sige at selv om vi nød karakteristikken af præsident Trump, som ikke var til at tage fejl af, så er der nok mange der gerne ser hans aktualitet visne bort inden den kommende revy sæson.

Nummeret ”Vild med svans”, var vittig og måske lige til kanten. Det er dog svært at fremhæve enkelte numre frem for andre, og det samme gælder de enkelte skuespillere, idet de alle var del af en perfekt sammentømret team.

Dog skal klummeskriveren så alligevel nævne det næstsidste nummer hvor ”Mona” i indslaget ”Når enden er god”, viser topkarakter, og hæver sin udstråling ud over amatør niveauet og langt ind i professionalismen.

Scenens kulisser og de enkelte sceneskift, fungerer problemfrit og fint. Lys og lyd sætningen er i top. Og programmets indhold veltilrettelagt og informativ. Alle de 12 skuespillere, de 7 musikere og de 23 ”bag scenen” medarbejdere, skal have ros for en fin oplevelse, som vi håber vi får mulighed for et gensyn med i 2021.

Klumme skriver Kaj Kongsted. www.facebook.com/kajkongsted, hvor ovenstående oplevelses-klumme og de ovenfor vedhæftede billeder vil blive lagt ind, ligesom de er tilsendt Forsøgs Scenen Haderslev, Medie Huset, Haderslev, og i øvrigt kan deles af alle.

kk3

kk2

kk1