Oplevelses-klumme.

Kulturhuset ”Harmonien”, Haderslev: ”Haderslev Revyen 2022.

Efter i 3 aftener d. 27. 28 og 29/10 kl. 19.30, at have opført ”Haderslev Revyen 2022” i Kulturhuset ”Harmonien”, for et forhåbentlig veloplagt og begejstret publikum. Havde man arrangeret en sidste opførelse søndag d. 30/10 2022, kl. 15.00, for et ældre og måske lidt mere ”tamt”, men dog lige så oplagt og begejstret publikum og hvoraf de fleste af de 250 ? var + 60.  Og vi hørte de 9 musikere under ledelse af Cindy Martin, og  så og med stor begejstring, de 11 skuespillere instrueret af forestillingsleder Benthe Andersen, danse sig frem på scenen i deres farvestrålende fest påklædning, i et åbningsnummer der ikke lader noget tilbage i humør, perfektionisme og fuldendelse.

Og lad os bare tage ”Revyens afslutningsnummer med i samme anerkendelse, en virkelig kvalitativ ind og udgang, som forlods vidnede om de mellem disse to indslag, øvrige 23 forskelligartede revynumres kvalitet.  Og hvor vi uvilkårlig let drager sammenligning med de på TV. viste forestillinger fra ”Cirkus Revyen”, i København,  og selv om en sådan sammenligning måske ikke er rimelig, så skal det her efter i pausen efter  ”1. halvleg”, skrives (idet salens mørke var for intens til at klumme skriveren kunne benytte sin kuglepen under forestillingen)  at ”Haderslev Revyen 2022”, fuldt kan tåle nævnte sammenligning.

Oplevelses-klumme.

Han, hun og de to tanter

Ehlers samlingen. D. 19/6 2022, Kl. 11.00.

Gennem mange år og før ”corona”, var vi vænnet til hvert år, at kunne opleve et skuespil i ”Historie Haderslev”, ”Ehlers Samlingen” s nostalgiske og smukke gård, med de smukke bindingsværks røde mure som naturlige kulisser, og som med årene fik betegnelsen: ”Holberg i Gaarden”.  Det var derfor med glæde vi igen i år 2022, erfarede, at der efter corona, nu igen kom: ”Komedie i Gården”. Det var dog ikke fader Holberg der dette år var ophavs manden til komedien ”Han, Hun og de to Tanter”, men derimod en person der heder Henning Lindberg. Om end hans handling gennem den én akters komedie, nok kan være inspireret af Holberg.

Det var dog bestandig i år, som det har været en del år, Alex Kristensen, der var stykkets instruktør, og oprindelig tydeligvis har ladet sig inspirere af salig Holberg, i hans nutidige handlings instruktion, og hvorved Alex's humor skinner igennem, f.eks. da den milde af de ellers så strenge tanter, der kommer for tidlig og uventet på besøg hos deres ærbare, tror de, niece, som de understøtter med to tusinde kr. pr. måned, for at være med til at holde hende på dydens smalle vej. Og så i niecens fortvivlede forsøg på at få dem ”fra hånden” ud på nogle små ture i Haderslev, opfordrer dem til at søge mod Domkirken, Damparken, og så også mod ”Butik Kruses guld, sølv og ure” og hvor der så her, og uden nogen form for andet, end et finurlig instruktør påhit, skal bemærkes at selv samme ”milde” tante Mylle, udenfor komedien, er indehaver af den pågældende butik.

Alt i alt er den lille enakter finurlig og godt instrueret, og hvor instruktøren også ved nærværende forestilling agerede sufflør, hvilket vi uden at skulle hænge nogen skuespiller ud, der var et aktivt behov for.

Oplevelses-klumme.

Kulturhuset Harmonien. D. 25/10 2020, Kl. 13.00.

Restauranten. Søndagsmenuen stod på flæskesteg med sprød svær, danske og franske kartofler, rødkål, brun sovs, pyntet med ”rødkløver”. En rigtig velsmagende ”herre middag” der blev fuldendt med et glas rødvin. En god kulinarisk oplevelse i ”Harmonien-s-harmoniske lokaler og med en service sikker betjening. En god indledning til en efterfølgende teater/revy oplevelse.

Teatersalen. Kl. 14.30 blev dørene til kulturhusets teatersal åbnet for: Forsøgsscenen Haderslev: ”Haderslev Revy 2020”. En rolig afslappende atmosfære mødte os i scenens lilla/blå og de røde/orange magelige teaterstoles belysning, der på en og samme tid udgør en storslået og nær oplevelsesmæssig helhed. Teatersalen bliver hurtig jævnt fyldt op, på trods af at det er den fjerde, og sidste forestilling i denne præmiere serie. (lad os så sige det allerede nu, den kan godt tåle en del flere gentagelser)

Det 7 mands kvalitative revy orkester er klar (og lad os så også sige, at vi ville have nydt en evt. overture).